En af de stærkeste teorier om moralske rigtige handlinger er handlings-utilitarisme. Den hævder, at den rigtige handling er den handling (eller ”en af de handlinger”, hvis der er mere end en) som har de bedste konsekvenser, og at de bedste konsekvenser er, at maksimere den samlede sum af velfærd.
En berømt kritik
af utilitarismen, fremført af bl.a. Bernard Williams, er at den paradoksalt
har forfærdelige konsekvenser, hvis agenter forsøgte at efterleve den, eller kræver
en form for anstødeligt moralsk bedrag, hvis agenter skal lade være. Det ville
antageligt være en rigtig dårlig ide, hvis alle personer hele tiden skulle
bruge en masse tid på at regne ud præcis hvilken handling som vil have de
bedste konsekvenser, og det ville være psykologisk perverst at forsøge på at
gøre det i mange situationer, hvor vi har brug for og forventer at følge vores
følelser. Tænk for eksempel på hvor akavet og sårende det ville være at bruge tid
på at regne ud om det har de bedste konsekvenser at beskytte og elske sin
familie.
Et muligt
forsvar, fremført af bl.a. Richard Hare, er at netop fordi det har
dårlige konsekvenser at forsøge at tænke utilitaristisk, så vil utilitarismen
naturligvis sige, at det skal vi ikke. Vi skal i stedet følge de moralske
tommelfingerregler som vi i grove træk allerede benytter, og kun bruge
utilitarismen når der ind imellem er brug for at vurdere og revidere sådanne
tommelfingerregler. Det fik Williams til at fremsætte den anden anklage: at
utilitarisme fører til en form for anstødeligt moralsk bedrag. For hvis vi ikke
skal tænke utilitaristisk, så er vi nok nødt til at holde skjult, at det
faktisk er sådan at vi burde handle. Hvis vi samtidig skal have muligheden for
at benytte utilitarisme til at vurdere og revidere tommelfingerregler, så synes
det at betyde at vi skal indføre en slags ”government house utilitarianism” –
en utilitarisme som kun er for en lille oplyst skare, som bevidst holder denne
sandhed skjult for den bredere befolkning.
Lad ligge om
Williams’ indvending i sidste ende er overbevisende (spoiler: det er den
ikke...). Den samme type problemstilling optræder nemlig i andre sammenhænge,
hvor der er mere grund til bekymring. Et helt oplagt eksempel er spørgsmålet
om, hvorvidt læger bør oplyse deres patienter om, at alternative medicinske
produkter udelukkende har placeboeffekt.
Spørgsmålet er
aktuelt, fordi der er en lang række populære produkter fra såkaldt ”alternativ
medicin” som i en hvis forstand ikke virker. Det mest berømte er hømeopati, som
Politiken netop har refereret endnu en systematisk metaundersøgelse af.
Ligesom tidligere systematiske metaundersøgelser viser den, at hømeopati ikke
har nogen medicinsk virkning.
Det burde ikke
overraske nogen, da hømeopatiske produkter kemisk betragtet er rent vand (omend
i avanceret indpakning, med enormt effektiv branding, og dertilhørende absurde
priser). Men hømeopati har, ligesom mange andre produkter, potentielt en
placeboeffekt. Det vil sige, at de personer som anvender dem kan bruge dem
psykologisk til at få det bedre (bemærk: effekten
kan være mere end blot psykologisk – pointen er her, at årsagsmekanismen er psykologisk). De kan for eksempel få
smertelindring, mere energi, bedre appetit, mindre kvalme, bedre søvn, mindre
svimmelhed, osv.
Der er to forhold ved sådanne placeboeffekter, som er værd at bemærke. Den første er, at den i princippet
kan opnås med et hvilket som helst produkt, så længe det sælges rigtigt. Typisk
bruger man i medicinske forsøg kalkpiller til at teste placebo, fordi man ved
at de ikke har nogen medicinsk effekt. Men selv kedelige, kemisk virkningsløse
kalkpiller kan sagtens have placeboeffekt.
Det andet forhold er, at placebo kun virker, når det sælges rigtigt. Hvis man giver folk en kalkpille, og fortæller dem at det er en almindelig kedelig kalkpille, som ikke vil have nogen effekt, så får de normalt ikke nogen placeboeffekt ud af den. Det er kun hvis man bilder dem ind, f.eks. at den er et avanceret nyt lægemiddel udviklet på verdens mest højteknologiske laboratorium i Japan, som foreløbige forsøg har vist enorm stor succes med, at personer som spiser pillen opnår placeboeffekten. Faktisk har en del studier vist at der er en direkte sammenhæng mellem hvor godt et placeboprodukt sælges, og hvor stærk en placeboeffekt det har.
Omvendt har
hømeopatiske produkter ingen effekt, når personer som tager dem ikke tænker på
dem som mystisk naturmedicin (vi indtager allesammen ikke-brandet hømeopati
dagligt – du kan gå ud lige nu og åbne for hanen i køkkenvasken, og drikke en hel liter ikke-brandet
hømeopatisk medicin, hvis du har lyst...).
Det stiller
potentielt læger i en vanskelig situation. For der er nogle patienter som har
lidelser, som er meget vanskelige at behandle medicinsk, men som
placeboeffekten kan hjælpe betragteligt mod. Det vil sige at der ikke findes et
egentligt lægemiddel som kan hjælpe dem, men at de, hvis de f.eks. tager
hømeopatiske produkter og tror på deres virkning, faktisk kan få det bedre. Hvad skal læger (og andre i den relevante
situation) stille op her? Skal de fortælle disse personer sandheden om
hømeopati, at det udelukkende har placeboeffekt? Eller skal de holde munden
lukket, eller måske endda spille med og lade som om hømeopati virker?
Hvis de vælger
det måske mest oplagte, at fortælle folk sandheden, så risikerer de at
overbevise folk om at hømeopati ikke virker, og dermed mister disse personer
muligheden for at udnytte placeboeffekten til at få det bedre. Det er et helt
grundlæggende princip i lægers praksis, at de bør hjælpe deres patienter med at
få det bedre, og i almindelighed et meget stærkt moralsk princip at vi bør
tilstræbe at forhindre eller mindske lidelse. Det synes at tale for at de bør
holde munden lukket, eller endda lyve og understøtte den falske forestilling om
hømeopatis virkning.
Men dermed vil vi
få en slags ”government house placeboism” – en lille elite af medicinsk
indviede, som skal kende sandheden, fordi de skal kunne udvikle egentlig
medicin, og behandle sygdomme bedst muligt, men som holder sandheden skjult for
den brede befolkning for at give dem adgang til blive gavnet af
placeboeffekten. Det vil antageligt slå mange som intuitivt forkert.
Det bedste
argument for hvorfor det er en dårlig løsning, er at den risikerer at ødelægge
den grundlæggende tillid til sundhedsvæsenet. Det er i almindelighed vigtigt,
at patienter kan stole på, at de læger som behandler dem, giver sandfærdige,
præcise og fyldestgørende oplysninger. Hvis vi som patienter vidste, at det var
almindelig praksis, at læger holdt sandheden skjult eller endda løj om medicin
eller sygdomme, når de vurderede at det ville gavne os, så ville vi aldrig
kunne stole på de informationer vi fik. Det ville antageligt føre til flere
problemer med dårligt samarbejde om behandling, selvmedicinering, og patienter
som holder dele af deres symptomer og historie skjult (alle problemer som allerede
findes, men som man kan forestille sig vil blive væsentlig forstærket) end det
er værd at opnå den relativt beskedne og relativt sjældne gavn af
placeboeffekten.
Det er pudsigt
nok en variant af et af de argumenter, som forklarer hvorfor Bernard Williams’
kritik af utilitarisme ikke er overbevisende. I begge tilfælde viser det sig,
at det næppe er værd at risikere en masse vigtig tillid for kunne bedrage andre
til at skabe en beskeden smule gavn.
Næste gang en vildledt tilhænger af alternativ medicin lovpriser dets lyksaligheder behøver du således ikke at holde dig tilbage med at forklare at det blot er placeboeffekter. Og man kan godt fejre den nyvundne indsigt med et glas dejligt, læskende, koldt og frisktappet hømeopati - placeboeffekt eller ej.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar