mandag den 15. august 2016

Om venligboere, godhedsindustri og moralske motiver


Den seneste tids debat om sangerinden Medinas deltagelse i tv-programmer om flygtninge, og verbale overgreb mod mennesker forbundet med netværket Venligboerne, har ført til både modreaktioner og debat om debatten: hvad stiller vi op med så personlige og ondskabsfulde angreb på mennesker som forsøger at hjælpe andre?

Et bud som en del debattører har forfægtet er, at man må møde angrebene med argumenter. Den ide nærer jeg en kvalificeret skepsis overfor. I almindelighed er diskussion med et andet menneske kun formålstjenstligt hvis den kan føre til at 1) du selv bliver klogere, 2) din modpart bliver klogere, eller 3) evt. tilhørere bliver klogere.[i] En overordentlig rimelig antagelse er, at man på forhånd kan udelukke 1) og 2) når det drejer sig om diskussion med personer, som i ramme alvor bruger et udtryk som "væmmeligboer". Ligesom i situationer med klimaskeptikere, vaccinationsmodstandere, "Obama-er-født-i-Kenya"-konspiratorikere, og religiøse fanatikere, så er det bedste man kan håbe på typisk, at man ved at diskutere med dem i det mindste kan forhindre at andre mennesker ender med at tage en skør ide seriøst (dvs. 3).  

Derfor kan det alligevel godt være interessant at analysere på det, som sådanne personer siger. Både fordi man derved kan blive klogere på hvordan de er endt med at tænke som de gør, men også fordi forståelsen af hvorfor de tager fejl er en anden og dybere indsigt end alene det at de tager fejl, som kan hjælpe en med bedre at forstå hvorfor noget andet er korrekt. Det kender jeg for eksempel fra min undervisning i logik og argumentation, hvor vi bruger langt mere tid på at dissekere fejlslutninger end på logisk gyldige argumenter, fordi det, at lære at identificere problemerne i dårlige argumenter, er en fremragende måde at lære at konstruere gode argumenter.

Så her er et spørgsmål, som kun er blevet ganske overfladisk analyseret i medierne: Når kritikere[ii] siger om for eksempel Venligboere, Medina eller Lisbeth Zornig Andersen, at de alene handler som de gør, for at imponere andre med deres godhed, eller om nødhjælpsorganisationer at de er en del af ”godhedsindustrien”[iii], hvad er så helt præcist problemet med kritikken?

Rune Lykkeberg forsøger sig i Information med, at ”[g]ode handlinger er i den logik kun tilladt for mennesker uden ego; det vil sige engle. Følgen af den holdning er, at man bedre kan lide et dumt svin, som står ved sin kynisme, end en, der vil realisere sig selv ved at gøre noget godt. Det er en latterlig kritik, hvis konsekvens er, at enhver handling, som man selv får det godt af, er egoistisk.” Det tror jeg er på rette spor, men ikke helt præcist.

For det første er vi nødt til at skelne mellem to mulige tolkninger af kritikken. I den første er det implicitte argument (sådan cirka), at de personer, som umiddelbart kunne se ud som om de er moralsk rosværdige, i virkeligheden fortjener vores vrede eller foragt, fordi de på engang handler af selviske grunde, og forsøger at narre os til at tro noget andet. I den anden tolkning er argumentet, at det, som umiddelbart kunne ligne en moralsk god handling (at hjælpe andre mennesker), i virkeligheden slet ikke er det, fordi de mennesker som udfører den har selviske grunde til at gøre det.

Det første er et argument om hvorvidt personen der handler er god eller dårlig, det andet et argument om hvorvidt handlingen er rigtig eller forkert. Kritikkere kan naturligvis godt mene begge dele, men analytisk er det to forskellige argumenter, som er sande eller falske uafhængigt af hinanden.

En første, fælles udfordring for argumenterne er, at de hviler på en kontroversiel analyse af de pågældende personers motiver. Det er nok relativt få som vil hævde, at ingen mennesker nogensinde handler for at hjælpe andre – tænk for eksempel på forældre, som normalt er villige til at gå meget langt for at hjælpe deres børn – og der er da også solid moralpsykologisk forskning som peger på at mennesker er i stand til at praktisere i hvert fald begrænset altruisme[iv] (SEP giver et hurtigt overblik).

Bemærk i den forbindelse at det næppe heller er tilstrækkeligt, selv hvis det var rigtigt, for eksempel at Medina også handlede som hun gjorde, fordi hun gerne ville fremstå som en god person i andres øjne. De fleste af os handler formodentlig det meste af tiden på baggrund af relativt komplicerede og sammensatte motiver, hvori der indgår selviske grunde. Hvis det i sig selv var nok til at gøre os til slette mennesker, alene at selviske grunde er en del af vores grundlag for at handle, så ville de fleste af os være retmæssige mål for den samme type kritik det meste af tiden.  Det mener kritikkerne helt oplagt ikke at vi er; de mener at der er tale om en særlig situation, hvor nogle personer opfører sig på en særligt kritisabel måde.

Kritikkerne er altså nødt til at hævde et synspunkt, som er meget svært at forsvare: at selvom der ikke er noget galt i også at have selviske grunde til at handle, og selvom de personer de kritiserer ligesom alle andre er i stand til at handle fordi de ønsker at hjælpe andre, så handler de lige netop i disse situationer udelukkende af selviske grunde. Det er vanskeligt at forsvare både fordi det er ekstremt usandsynligt, og fordi beviser for det i princippet forudsætter at man kan se ind i hovedet på de pågældende.

Den næste udfordring for kritikken er at den møder et ubehageligt dilemma. På den første tolkning af kritikken kan man rimeligvis spørge hvorfor den overhovedet er specielt interessant? Selv hvis det lykkedes for kritikkerne at besvare den første udfordring, og det var rigtigt at de personer som hjælper andre kun gjorde det af selviske grunde, så ville det ifølge denne tolkning ikke påvirke kvaliteten af deres handling. Især i den verserende diskussion, men også i mange andre situationer, så er det netop kvaliteten af handlingen som er central. Er det for eksempel rigtigt eller forkert at hjælpe flygtninge? Det siger den første tolkning af argumentet ikke noget om, og for eksempel Lisbeth Zornig Andersen kunne derfor i princippet sagtens handle korrekt, og hendes handling kunne være prisværdig, selv hvis det var sandt at hun gjorde det af selviske grunde, og hun derfor som person ikke fortjente ros. Kritikkernes fokus på personers motiver bliver i denne tolkning i bedste fald en petitesse, og i værste fald irrelevant udenomssnak.

Den anden tolkning af argumentet har ikke dette problem. Den siger jo netop, at personerne handler forkert, fordi de har selviske og fordækte motiver. Den har til gengæld et andet og endnu større problem: at det ikke er klart hvorfor en persons motiv til at handle skulle påvirke den moralske kvalitet af handlingen. Det er et synspunkt som især nogle kantianere igennem tiden har forfægtet, men som der i dag findes meget stærke argumenter imod i forskningen (især i Tim Scanlons arbejde).

Et eksempel kan illustrere pointen: vi kan forestille os tre brandmænd – A, B, og C – som alle løber ind i en brændende bygning for at redde en person. Umiddelbart virker det som en moralsk rigtig og prisværdig handling. Vi forestiller os nu yderligere, at én af de tre brandmænd gjorde dette alene for at hjælpe, at én af dem gjorde det alene i håbet om at opnå berømmelse for sit mod, og at én af dem gjorde det blot fordi hun passede sit arbejde. 

Hvis det nu var rigtigt, at motiverne påvirker hvorvidt en handling er rigtig eller forkert, så skulle de tre handlinger være vidt forskellige. Ikke bare det, men vi ville slet ikke være i stand til at sige, hvorvidt for eksempel brandmand A handlede rigtigt eller forkert, ved at løbe ind i det brændende hus og redde et menneske, før vi fik slået fast, hvilket af de tre motiver lige netop hun havde for at gøre det. Det vil nok virke ret uplausibelt for mange.

Samlet set møder kritikken uanset tolkning altså mindst to udfordringer: at den hviler på et meget tvivlsomt portræt af de relevante personers psykologi, og at den enten har et forfejlet fokus på deres person, eller en tvivlsom ide om at denne er relevant for kvaliteten af deres handlinger.

Den indsigt er det næppe sandsynligt at man vil kunne viderebringe til de som faktisk ytrer kritikken. Men det kan ikke desto mindre være vigtigt for os andre at forstå hvad det er som gør, at deres kritik er så mislykket som den er.



[i] Dermed naturligvis ikke sagt, at der ikke kan være andre grunde til at tale med mennesker end det at blive klogere, eller andre måder at tale sammen på end at diskutere. Min pointe er begrænset til det at debattere uenighed om et givent emne. 

[ii] Det er i mange sammenhænge upræcist og alt for flatterende at benævne de pågældende personer med det sobre og neutrale ”kritikere”, men for ikke at distrahere fra substansen holder jeg her fast i denne diplomatiske formulering.

[iii] Det har altid forekommet mig, at det alt andet lige må være bedre at være end del af godhedsindustrien end af ondskabsindustrien, hvis man, som vendingen kunne forlede en til at tro, er tvunget til at vælge. But I digress...

[iv] Bemærk at de mest prominente alternative teorier ikke støtter den form for kritik af altruisme som her er på spil, fordi de handler om hvad personers ultimative psykologiske motivation er. For eksempel er en alternativ forklaring, at personer hjælper andre, fordi de er sådan indrettet, at de får det dårligt af at se eller tænke på andre menneskers lidelse. I den optik er den ultimative forklaring på hvorfor personen handler, at vedkommende ønsker at reducere sit eget ubehag ved at opleve andres lidelser. Men det er svært at forestille sig kritikkere i denne sammenhæng hævde f.eks. at ”Medina gør det kun fordi hun føler så meget medlidenhed med dem, at hun får utrolig dårlig samvittighed, hvis hun ikke hjælper”, og vanskeligt at se hvordan det skulle kunne være en kritik hvis de gjorde.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar